|

Wpływ telewizji na rozwój dziecka.

Oglądanie telewizji jest dzisiaj bardzo popularną formą spędzania wolnego czasu, zarówno wśród
dzieci, jak i dorosłych. Trudno się temu dziwić. W końcu po długich godzinach pracy, czy nauki
najprościej jest zrelaksować się właśnie przed ekranem.
Najgorsze jest to, że wielogodzinne oglądanie telewizji odbiera nam możliwość cieszenia się tym, co
jest naprawdę ważne- przebywaniem z najbliższymi, rozmową, dzieleniem się codziennymi
sprawami, tym, co przeżyliśmy w ciągu dnia. Rodzice często nie widzą nic złego w tym, że dziecko
ogląda telewizję „jak leci,”
Długie przesiadywanie przed telewizorem wiąże się różnymi problemami. Intensywne oglądanie
telewizji może być przyczyną niedostatecznej aktywności fizycznej, intelektualnej i społecznej.
Hamuje ono w dzieciach rozwój umiejętności niezbędnych do odczuwania głębszej satysfakcji z
życia, takich jak: czytanie książek, ćwiczeń fizycznych, zabaw z rówieśnikami, malowanie,
majsterkowanie. Liczne badania wykazują, że telewizja jest jedną z przyczyn 50% wzrostu otyłości u
dzieci w ostatnim dziesięcioleciu. Dzieci uzależnione od telewizji konsumują więcej( oglądanie
zachęca do ciągłego pogryzania, a reklamy dodatkowo skłaniają do opychania się niezdrowym
jedzeniem). Ponieważ mają mniej ruchu ich przemiana materii jest słabsza i mniej spalają. Wielu
rodziców włącza telewizor wtedy, gdy dziecko jest znudzone, niegrzeczne, zmartwione, ma jakiś
problem, Eksperci przewidują, że tak traktowane dzieci, mogą w przyszłości mieć mniejsze
zdolności adaptacyjne w stosunku do otaczającego je świata. Zamiast dawać sobie radę z
normalnymi kłopotami dnia codziennego mogą skłaniać się do łatwych uników. Kiedy ogląda się
bajkę o Pinokiu, nie trzeba stawiać czoła rzeczywistości.
Styl nauczania poprzez telewizję, z użyciem zaawansowanych technicznie specjalnych efektów,
powoduje, że dzieci stają się bierne i nudzą się lub nie potrafią się skoncentrować. Z kolei
nauczanie w szkole nie jest tak szybkie i ekscytujące jak przez telewizję. Nadmierne oglądanie jej
w dzieciństwie może zahamować zainteresowanie dziecka książkami, konieczne dla całego rozwoju
intelektualnego. Telewizja podając cały obraz, w przeciwieństwie do książki, osłabia wyobraźnię
dziecka. Poza nielicznymi wyjątkami programy telewizyjne nie zachęcają do nowych pomysłów, nie
pobudzają twórczych instynktów.
Wskazówki, które mogą pomóc rodzicom w wykształcaniu u dzieci zdrowych nawyków
korzystania z telewizora:

● Ustalmy wspólnie z dziećmi granice czasu spędzonego przed ekranem.
● Nie umieszczajmy telewizora w pokoju dziecka.
● Nie używajmy telewizji jako formy przekupstwa, kary lub nagrody.
● Starajmy się oglądać telewizję wspólnie z dziećmi, co pozwoli nam skorygować błędne poglądy,
wskazać pozytywne wartości.

● Dobrze dobierajmy programy telewizyjne, które możemy wykorzystać do wyrabiania zmysłu
obserwacji, działań twórczych, wyobraźni.
 Mimo swych wad telewizja może przenosić nas do odległych zakątków świata, a nawet
wszechświata, pokazywać przyszłość i przeszłość, sprawy zwykłe i egzotyczne, świat nauki i sztuki.
Jako wspaniały wynalazek może poszerzać nasze horyzonty i wzbogacać wyobraźnię. Pamiętajmy
jednak, aby tym narzędziem umiejętnie się posługiwać.

Podobne wpisy