Czym zajmuje się logopeda
LOGOPEDA W SZKOLE
1. Kim jest logopeda?
Logopeda zajmuje się diagnozą, stymulacją rozwoju mowy, terapią zaburzeń m.in.: artykulacji, toru oddechowego, mowy, głosu, karmienia i połykania a także zaburzeń powstałych na podłożu neurologicznym oraz profilaktyką (czyli zapobiega powstawaniu wad wymowy). Logopeda zajmuje się nie tylko kształtowaniem mowy, pracuje z osobami dorosłymi oraz z dziećmi:
- z dysleksją (bądź zagrożeniem dysleksji),
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z różnymi problemami neurologicznymi, pourazowymi, które wpłynęły na mowę lub jej rozwój
- z niepełnosprawnymi intelektualnie i fizycznie
- z niesłyszącymi i niedosłyszącymi
- pomaga również dzieciom dwujęzycznym
2. Rozwój mowy dziecka:
Naukowo udowodnione jest, że pierwsze pięć lat życia dziecka jest najważniejszym i najbardziej rozwojowym okresem w jego życiu. Nigdy już rozwój człowieka nie przebiega w tak szybkim tempie. Równolegle z rozwojem fizycznym, psychicznym i poznawczym przebiega proces rozwoju mowy dziecka. Ważne jest, aby w odpowiednim momencie zdiagnozować nieprawidłowości w rozwoju dziecka, które wymagają interwencji nie tylko logopedycznej, ale również innych specjalistów, p. psychologa, laryngologa, audiologa itp.
Etapy rozwoju mowy:
Okres melodii:
–1 miesiąc życia dziecka – krzyk, płacz, uśmiech – czyli pierwsze sygnały niewerbalne
–2-3 miesiąc życia dziecka – początek treningu aparatu artykulacyjnego, początek głużenia (ga, gha)
– 6-8 miesiąc życia dziecka – okres gaworzenia (dziecko wytwarza ciągi sylabowe typu: ma-ma, ba-ba, ta-ta) – Uwaga! – dzieci niesłyszące nie gaworzą!
– pod koniec 1 roku życia dziecko wymawia kilka słów, wykonuje proste polecenia
Okres wyrazu (1-2 rok życia):
– pojawia się coraz więcej słów,
– dziecko wymawia głoski: m, p, b, n, t, d, l, k, ś, ć, ź, a, u, o, e, y,i,
– głoska r może być opuszczana przez dziecko w wypowiedziach
Okres zdania (2-3 rok życia):
– pojawiają się głoski: ę, ą, f, w, ś, ź, ć, dź, k, g, ch, oraz pod koniec: s, z, c, dz.
– głoski mogą być zastępowane głoskami łatwiejszymi lub upraszczane wskutek małej sprawności narządów artykulacyjnych.
– w wymowie dziecka pojawiają się: czasowniki, przymiotniki, liczebniki, przyimki, spójniki, zaimki, przysłówki oraz zdania proste
– głoska r zastępowana jest głoską j lub l.
Okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 rok życia):
– w 3/4 roku życia pojawiają się głoski: s, z, c, dz,
– w 5 roku życia: sz, ż, cz, dż. Czasami pojawia się r (norma dla tej głoski to 5- 6 rok życia, niektóre podręczniki podają nawet 7 rok życia). Do tej pory normą rozwojową jest, że głoska r zastępowana jest prawidłowo wymawianą głoską l.Wadą wymowy natomiast jest w tym wieku zastępowanie r przez j.
Okres mowy nie przebiega u wszystkich
dzieci jednakowo. Każde dziecko rozwija się indywidualnie
i nie powinno niepokoić, jeśli niektóre etapy rozwoju mowy następują
nieco później.
Należy również nadmienić, że na rozwój
poprawnej artykulacji mają wpływ wzorce językowe wyniesione z domu rodzinnego.
Dzieci przyswajają mowę poprzez naśladownictwo wypowiedzi osób
z najbliższego otoczenia.
Terapia zaburzeń mowy to długotrwały proces, wymagający żmudnej pracy osoby ćwiczącej, jak również czasu, cierpliwości i zrozumienia najbliższego otoczenia.
3. Zajęcia logopedyczne w szkole, godziny pracy logopedy
We wrześniu, lub w razie potrzeby w innym terminie, w szkole przeprowadzane są przesiewowe badania mowy dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego oraz dzieci nowoprzyjętych do klas 1-3. Dzieci objęte opieką logopedyczną uczęszczają na zajęcia prowadzone przez logopedę szkolnego. Czas trwania zajęć uzależniony jest od możliwości i potrzeb dziecka. Terapia prowadzona jest indywidualnie i grupowo (do 4 osób).
W trakcie zajęć prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
- kształtowanie prawidłowego odruchu żucia, gryzienia, picia, połykania
- rozwijanie słuchu fonemowego i fonetycznego, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej i słuchowej
- usprawnianie motoryki małej
- wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego, rozwijanie mowy opowieściowej,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Zapraszam na konsultacje rodziców dzieci objętych pomocą logopedyczną,
oraz pozostałych zainteresowanych.
4. Wskazówki dla Rodziców
Mamo, Tato!
Jeżeli u Twojego dziecka stwierdzono wadę wymowy, motywuj je do korzystania z zajęć logopedycznych. Ty także powinieneś pomóc córce/synowi pamiętając o tym, że dla pozytywnych efektów terapii bardzo ważne są systematyczne ćwiczenia w domu. Skuteczność terapii uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą! I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce – terapia przynosi rezultaty, dlatego:
- Bądź w stałym kontakcie z logopedą
- Dopilnuj, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
- Pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie materiału zawartego w zeszycie lub na kserokopiach.
- Chwal swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku.
- Chwal i nagradzaj dziecko nie tylko za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla Was obojga.
Pamiętaj również o profilaktyce u dzieci młodszych:
- Pozwól dziecku na naukę gryzienia i żucia, nie bój się, że się ubrudzi, nie podawaj zbyt długo tylko pokarmów papkowatych
- Pozwól dziecku na naukę picia z tradycyjnego kubka, jest to ważny element w jego rozwoju również w rozwoju mowy: prawidłowej pracy narządów artykulacyjnych i prawidłowego połykania
- Pozwól dziecku na naukę pobierania pokarmu z tradycyjnej łyżeczki, to równie ważne
- Karm butelką i podawaj smoczek nie dłużej niż do 1 roku życia! Tym sposobem możesz zapobiec wadom wymowy (m.in. seplenieniu międzyzębowemu) oraz wadom zgryzu
- Nie przestawiaj dziecko z pisania i
rysowania lewą ręką na prawą bez konsultacji
z psychologiem - Staraj się słuchać, co dziecko do nas mówi, ponieważ chętnie słuchane-chętnie mówi.
- Zachęcaj dziecko do mówienia, nawet jeśli ma zaburzoną mowę.
- Codzienne czytanie dziecku rozwija jego zasób słownictwa biernego i czynnego.